TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUS ALLEKIRJOITETTIIN

14.11.2013

TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUS ALLEKIRJOITETTIIN

Työmarkkinakeskusjärjestöt allekirjoittivat perjantaina 25.10.

työllisyys- ja kasvusopimuksen, "tupon", kun riittävä määrä aloja oli tehnyt työehtosopimuksensa sen mukaisesti. Tällä kertaa neuvottelujen takarajasta, 25.10. klo 16, jouduttiin joustamaan vain muutamalla tunnilla. Keskusjärjestöjen arvion mukaan tupon mukaiset työehtosopimukset kattavat 93 prosenttia kaikista palkansaajista. Tupon toteutuminen merkitsee, että valtiovalta toteuttaa omat sopimuksen syntyyn sidotut ratkaisunsa, kuten tuloverotuksen inflaatiotarkistukset.

Tupon syntyminen mahdollistaa myös eläkeuudistuksesta käytävien neuvottelujen käynnistymisen. Neuvottelutulos uudesta eläkejärjestelmästä on tarkoitus saada valmiiksi jo ensi syksynä, ja seuraava eduskunta päättää lopullisesti eläkelakien sisällöstä.

Uudistuksen on määrä tulla voimaan viimeistään 1.1.2017.

Lähes kaikilla tehyläisillä sopimusaloilla saatiin tupon mukaiset neuvottelutulokset [1] viimeistään perjantain 25.10. aikana. Kunta-alan neuvottelutulos syntyi edellisenä päivänä, mutta useat yksityissektorin sopimukset venyivät aivan kalkkiviivoille. Ainoastaan YTHS:n talokohtainen työehtosopimus on vielä solmimatta.

_Jukka Maarianvaara, johtaja, edunvalvontatoimiala_

2. KUNTA-ALAN NEUVOTTELUT JA SOPIMUKSEN SISÄLTÖ

PALKKARATKAISU TUPON MUKAAN

Palkkaratkaisun osalta kuntasopimus on tupon mukainen. KVTES-alueella maksetaan 1.7.2014 lukien 20 euron korotus peruspalkkoihin ja tehtäväkohtaisiin palkkoihin; lisäksi euromääräisiä henkilökohtaisia lisiä korotetaan 0,88 prosentilla. Samalla prosenttiluvulla korotetaan myös luottamusmieskorvauksia. Heinäkuun alussa 2015 maksetaan 0,4 prosentin korotus, josta vähennetään vuosilomauudistuksen kustannus 0,1 % (ks. tarkemmin jäljempänä). Korotuksen mahdollisesta käytöstä muihin tarkoituksiin, kuten jaksotyöaikauudistukseen, neuvotellaan 31.5.2014 mennessä.

Kuntasopimukset ovat voimassa 22+13 kuukautta eli 31.1.2017 saakka.

Viimeisen 13 kuukauden korotusta ei ole vielä sovittu; keskusjärjestöt neuvottelevat siitä 15.6.2015 mennessä. Kuntasopimuksessa sovittiin, että mikäli keskusjärjestöt eivät pääse neuvotteluissaan yksimielisyyteen, yritetään kunta-alalla sopia vielä korotuksista

30.6.2015 mennessä. Jos nämäkin neuvottelut päättyvät erimielisinä, on sopimus irtisanottavissa päättymään 31.12.2015.