Tiedote yhteistoimintaneuvottelusta 2.9.2013

4.9.2013

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteistoimintaneuvottelujen ensimmäinen neuvottelukokous pidettiin maanantaina 2.9.2013 klo 10–11. Työnantajapuolen kutsumaan neuvotteluun osallistuivat kaikkien kuuden työntekijäjärjestön edustajat. Sairaanhoitopiirin johtaja Olli-Pekka Lehtonen toimi kokouksen puheenjohtajana.

Kokouksessa sovittiin yt-neuvotteluihin jatkossa osallistuvat työntekijäjärjestöjen edustajat ja heidän varahenkilönsä seuraavasti:

• JHL: Janne Sjölund (varahenkilönä Marjo Wittfooth) ja Päivi Huhtala (Markku Breilin)

• Tehy: Jussi Rantanen (Leena Kaatikko) ja Mirja Hovirinta (Riku Luoto)

• KTN: Jari Lehdonkivi (Kari Salonen) ja Riku Sallinen (Elisa Tuominen)

• Jyty: Pirjo Penger (Saila Myllykylä) ja Ritva Alasmaa (Niina Kankaanpää)

• TNJ: Mika Rönnholm (Irmeli Kuusela)

• Juko: Hannele Heine (Satu Rimmanen) ja Mikko Pietilä (Tarmo Kärki). (täydennetty 3.9.2013)

Kokouksessa sovittiin, että jokaisesta neuvottelusta laaditaan osapuolten yhteisesti hyväksymä tiedote, joka julkaistaan mahdollisimman pian kunkin neuvottelukokouksen päättymisen jälkeen.

Vs. henkilöstöjohtaja Saana Leppä ja talousjohtaja Arja Pesonen selvittivät tarkemmin työnantajan neuvotteluesityksen sisältöä ja eri vaihtoehtojen taloudellisia vaikutuksia. Laskelmat olivat niin tuoreita, että työntekijäjärjestöjen edustajat näkivät ne kokouksessa ensimmäistä kertaa. Siksi sovittiin, että työnantajaosapuoli toimittaa laskelmat järjestöille kokouksen jälkeen tarkempaa perehtymistä varten.

Leppä totesi, että työnantajan esitys sisältää useita erilaisia säästöratkaisuja, joista voidaan neuvottelujen tuloksena käyttää yhtä tai useampaa vaihtoehtoa. Työnantaja ei siis tarkoita, että kaikkia esityksessä mainittuja keinoja käytettäisiin säästöjen aikaansaamiseksi..

Kokouksessa päätettiin, että työnantaja selvittää seuraavaan kokoukseen mennessä, voiko vuoden 2013 tilinpäätökseen kohdistuvia mahdollisia palkan leikkauksia kompensoida työntekijöille jollakin tavoin vuonna 2014.

Lisäksi päätettiin, että työntekijäjärjestöt antavat seuraavassa kokouksessa vastauksensa työnantajan esityksiin.

Seuraava yt-neuvottelukokous pidetään perjantaina 6.9.2013 klo 10 alkaen.