VSSHP:n hallintoylihoitajalta viedään mahdollisuus johtaa hoitohenkilökuntaa

12.6.2014

Lehdistötiedote

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) tehyläiset eivät hyväksy sitä, että hoitajataustaisia johtajia estetään toimimasta sosiaali- ja terveydenhuollon ylimmissä johtotehtävissä.

VSSHP työllistää 6500 vakinaista työntekijää, joista 66,2 % (4300) on hoitohenkilöstöä. Sairaanhoitopiirin johtajan Olli-Pekka Lehtosen tekemän viranhaltijapäätöksen mukaan uudessa hallintokeskuksen organisaatiossa hallintoylihoitaja tulee johtamaan hoitotyön asioita, mutta ei henkilökuntaa hoitotyön toimistossa.

Mielestämme tämä päätös kyseenalaistaa hoitajataustaisten johtajien kelpoisuutta ja asemaa sairaanhoitopiirissä. Pidämme tärkeänä myös hallintoylihoitajan roolin säilymistä ennallaan hallintokeskuksen organisaatiouudistuksessa. Hoitotyön osaamisen sekä laadun varmistamiseksi hoitotyön johtamisen ja esimiestehtävien tulee kuulua hoitotyön johtajalle.

Hoitohenkilöstöllä on suurimpana henkilöstöryhmänä erittäin merkittävä rooli kustannustehokkaan toiminnan kehittämiseksi. Tutkimusten mukaan toiminnan kustannustehokkuus, vaikuttavuus, työhyvinvointi ja hoidon laatu paranevat, kun hoitohenkilöstön osaamista käytetään täysimääräisesti ammatillisen osaamisen rajoissa.

Myös Tehy ry:n valtuusto on ottanut kantaa hoitotyön johtajien asemaan.  Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lisäksi hoitotyön johtajien asemaa on heikennetty mm.  Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS).

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ammattiosastot:
Tehy TYKS AO 200, Tehy LAS AO 213, Tehy SAS AO 205, Tehy VSS AO 223, Tehy VSSHP psykiatrian tulosalue AO 207, Tehy ÅUCS AO 921

Lisätietoja: Jussi Rantanen, pääluottamusmies 050-5799725