Tehyn VSSHP:n ammattiosastojen kannanotto vuonna 2014 pidettävistä talkoovapaista

24.4.2014

Olemme VSSHP:n ammattiosastojen hallituksissa päätyneet seuraavaan kannanottoon koskien talkoovapaiden pitoa vuonna 2014.

Ammattiosaston hallitus EI SUOSITTELE talkoovapaiden ottamista jäsenilleen, ellei kyseessä ole painava, työntekijän henkilökohtainen tarve palkattomaan vapaaseen. Edeltävän vuoden kaltainen työnantajan ”tarjous” neljästä palkattomasta vapaasta seitsemän päivän lomautuksen sijaan ei takaa mahdollisten lomautusten ulkopuolelle jäämistä.

Ammattiosaston hallituksen näkemyksen mukaan millään yksiköillä ei ole varaa luopua yhdestäkään työntekijästä, edes päiväksi. Sijaisten palkkaaminen työntekijän talkoovapaan ajaksi on työnantajan toimesta kielletty. Tällöin työssä olevan henkilökunnan työnkuormittavuus kasvaa, mistä aiheutuvien mahdollisten sairaslomien määrä lisääntyy pitkällä aikavälillä ja työyksikön toiminta häiriintyy.

Terveisin

Tehy TYKS AO 200, puheenjohtaja Taina Leppänen (0400 802 007)

Tehy LAS AO 213, puheenjohtaja Pirjo Marjamäki (0400 370 213)

Tehy SAS AO 205, puheenjohtaja Hanna-Riikka Lipponen (0400 370 205)

Tehy VSS AO 223, puheenjohtaja Minna Iivanainen (0400 370 223)

Tehy VSSHP psykiatrian tulosalue AO 207, puheenjohtaja Matti Holopainen (0400 370 207)

Tehy ÅUCS AO 921, puheenjohtaja Miia Niutanen (p. 0400 230 921)

Alla vielä Tehyn näkemys säästötoimenpiteisiin reagoinnista:

”Tehyn näkemyksen mukaan lomautuksilla tai muilla henkilöstömenojen kertaluonteisilla karsimisilla ei saavuteta pitkän tähtäimen hyötyjä. Palvelujen vähentäminen voi jopa johtaa siihen, että kokonaiskustannukset lisääntyvät toisaalla, esim. erikoissairaanhoidon puolella. Kustannukset kasvavat myös sen vuoksi, että säästötoimista johtuen työntekijöiden kuormitus kasvaa ja työssä jaksaminen vaarantuu. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös työturvallisuuteen ja ennen kaikkea potilasturvallisuuteen.”

”Kaikenlaiset lomarahojen leikkaamiseen tai vapaaksi vaihtamiseen liittyvät työnantajan esitykset paikallisiksi sopimuksiksi on torjuttava. Lomarahan vaihtaminen vapaaksi tarkoittaa jopa 5 %:n palkanalennusta. Palkanalennus vaikuttaa myös tehyläisten tulevaisuuden eläkkeen määrään.”

”Monet työnantajat tarjoavat näinä aikoina työntekijöille myös palkattomia vapaita. Yleensä niihin houkutellaan vakuuttamalla, että palkattoman vapaan ottanut työntekijä säästyy lomautuksilta. Tällainen lupaus on virheellisen tiedon antamista. Ensinnäkään työnantaja ei voi luvata kenenkään työntekijän kohdalla varmasti sitä, että työntekijä ei joudu lomautetuksi seuraavien vuoden tai kahden aikana. Toisekseen lomautuksen ajalta työntekijä saa ansionmenetyksen kompensaatiota työttömyyskassalta, joten työntekijän kannalta lomautus on erittäin todennäköisesti taloudellisesti parempi vaihtoehto. Erittäin tuomittavaa on myös palkattomiin vapaisiin painostaminen. Jos työntekijä haluaa palkatonta vapaata, sen hakemisen tulee lähteä yksinomaan työntekijän omista tarpeista käsin ja aidosta vapaaehtoisuudesta. Tehyn jäsenten tuleekin pidättäytyä talkoovapaiden ottamisesta kunnan talouden pelastamiseksi.”