Sairaanhoitopiiri esittää yt-neuvotteluissa säästökeinoiksi palkan alennuksia tai lomautuksia

28.8.2013

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri esittää työntekijäjärjestöille ensi viikolla alkavissa yhteistoimintaneuvotteluissa ensisijaisesti paikallista sopimusta, jolla voitaisiin sopia:
  • osittaisesta luopumisesta 1.4.–31.12.2013 välisenä aikana kertyvistä lomarahoista, jolloin tältä ajanjaksolta kertyvien palkanjaksotusten vaikutus kohdistuu tilikauteen 2013
  • säännöllisen kuukausipalkan alentamisesta määräajaksi vuonna 2013
  • paikallisesti sovitun palkanlisän alentamisesta tai poistamisesta määräajaksi vuonna 2013
  • tai jostain muusta vastaavasta vaihtoehdosta tai niiden yhdistelmästä.

Toissijaisesti työnantaja esittää alle 90 päivän kestoisia lomautuksia vuodelle 2013. Lomautukset tulisivat lähtökohtaisesti kohdistumaan koko henkilöstöön. Lomautusten kohdentamista ja kestoja kuitenkin täsmennetään neuvottelujen aikana ja tarvittavien työnantajan selvitysten edetessä.

Sairaanhoitopiiri jätti esityksensä työntekijäjärjestöille tiistaina 27.8.2013 ja tiedotti siitä koko henkilökunnalleen samana päivänä klo 15.00 pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Ensimmäinen neuvottelukokous pidetään maanantaina 2.9. klo 10.00 ja siihen osallistuu sairaanhoitopiriin yhteistyötoimikunnan kaksikymmentä jäsentä sekä eräitä muita johtavia viranhaltijoita.

Jatkossa neuvotteluja on tarkoitus käydä pienemmällä kokoonpanolla sairaanhoitopiirin ylimmän johdon ja työntekijöitä edustavien ammattijärjestöjen alueellisten pääluottamusmiesten kesken. Sairaanhoitopiirin työntekijöitä edustaa kuusi järjestöä, jotka ovat JHL, Juko, Jyty, KTN, Super (TNJ) ja Tehy.

Sairaanhoitopiirin hallitus päätti 13.8.2013 aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, koska tulosennusteiden mukaan kuntayhtymä on ylittämässä valtuuston talousarviossa sitovana tavoitteena olevat nettokulut yli 12 miljoonalla eurolla.

Hallitus täsmensi yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteita ja toimenpidevaihtoehtoja 20.8.2013 siten, että neuvotteluissa tavoitellaan 5,8 miljoonan euron henkilöstökulujen vähentämistä tilikaudella 1.1.–31.12.2013, ja että yhteistoimintaneuvotteluiden tavoitteen saavuttamiseksi ei voida käyttää keinona työntekijöiden irtisanomisia.

Esa Halsinaho 27.08.2013